Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg lurer på når man egentlig kan forvente å få tilbake menstruasjonen etter en fødsel, for jeg leser så mye forskjellig rundt omkring.. Det er snart 5 mnd siden jeg fødte nå. Jeg blødde sammenhengende i 8 uker etter fødselen, er dette normalt? Syntes det var fyktelig lenge, og er litt bekymret for at det kan ha skjedd noe galt. (Fikk innvendige rifter som måtte sys igjen). Etter at det ga seg har jeg ikke blødd noe mer. Kan jeg forvente få tilbake menstruajonen snart? Jeg har delammet frem til nå, men skal slutte nå fordi jeg er utslitt av å kombinere amming og flaske.. Takker for en fin tjeneste!

SVAR:
Når kvinnen får tilbake mensen etter fødselen kan variere. Noen får den tilbake etter få uker andre etter 1. år. Alt er normalt. Det er riktig, at ammingen kan være årsaken til denne variasjonen. Vi må huske, at eggløsningen alltid kommer før mensen. Blødningene du selv beskriver, kan ha vært i varierende grad i mengde. Du kan lett bli blodfattig om du blør for mye, d.v.s. få lavt jernlager. Du blir selv slapp og føler at det meste er tungt. Tips er uansett å ta en blodprøve hos fastlegen for å finne ut om verdiene dine er innen det normale. Flott at du har ammet til nå. Det er best for dere alle at du som mor er uthvilt og i form. Lykke til.Takk for oppmuntring av tjenestene våre.