Spørsmål til jordmor:
Vår lille gutt på 8 og en halv måned er ikke så veldig matglad, veldig ofte vil han ikke ha mat spesielt middag ... Er det mulig å gi 12mnd mat og se om det frister han mer :)??? Når skal vi gå over til mme/nan 3?? Metter den mindre?? Har du noen andre råd.. Han har nå de siste kveldene våknet flere ganger etter han har lagt seg, opptil 7 ganger bare fra 19.00-24.00-- Virker da veldig lei seg, lurer på om grunnen kan være tenner?? Har prøvd å smørre med dentinox.. gav han og en paracet ene kvelden for han var så utilpass, men virker ikke som det hjelper..

SVAR:
Tenner kan være på vei. Men barn på 8 måneder kan også drømme om natten og ha mareritt. De våkner ofte ikke helt opp. Selv om barnet ser på deg, kan det fortsatt være i søvnmodus. Tilby gjerne litt vann, eller bare prøv å roe barnet ned med stryk eller rolig nynning/sang. Når det gjelder mat, så prøv deg frem med mat som gutten din ønsker. Pass bare på så det ikke er for store klumper i maten. Når tennene ikke er helt fremme kan det være vanskelig å tygge på evt. ømme gommer.