Spørsmål til jordmor:
Hei! Datteren vå har alltid vært glad i mat og spist mye. HUn er nå ett år og har blitt betydelig skeptisk til hva hun spiser. hun vil nesten ikke ha grøt om kveldene og spiser lite brødmat. Middag er hun veldig glad i. Jeg er redd hun får for lite jern siden hun nesten ikke spiser grøt. Noen råd?

SVAR:
Ikke tving barnet i mat det ikke vil ha,men tilby maten i små mengder.Drikkegrøt kan prøves ut.Om ikke det blir spist mye brødmat, kan pålegg likevel gis.Eksempler er: leverpostei og kjøttpålegg som hamburgerrygg,kokt skinke og servelat,hvit ost og egg.Frukt er også flott å gi. Rørte bær, fruktmos og syltetøy uten for mye sukker er mulig å prøve ut. Middag er det flott at jenta deres spiser. Variasjonen her blir viktig p.g.a. f.eks. jernet. Morsmelkerstatningene er tilsatt jern og er derfor en god jernkilde.Vanlig kumelke inneholder lite jern.Barn trenger jernrik kost. Jern i kjøtt og fisk opptas bedre enn jern i kornvarer og andre plantematvarer. Opptaket av jern fra grove brød- og kornvarer og andre plantematvarer fremmes av vitamin C og en faktor i kjøtt og fisk når dette inntas i samme måltid. Andre gode kilder til jern er brunost og prim tilsatt jern.