Spørsmål til jordmor:
Hei! Foreløpig har sønnen vår fått middag på glass, men tenkte å begynne å lage til han nå...og da er det jo enklest at han får middag når vi spiser. Det er ikke før halv fem. Jeg syntes bare det blir litt vanskelig i forhold til de andre måltidene. Han legger seg kl 7 så han får grøt i halv syv tiden....Det blir kanskje litt tett?? Ellers så får han brød til frokost, grøt formiddag, til nå middag halv tre tiden...og ofte en brødskive i halv fem tiden da han er sulten igjen. Hva syntes du er best??

SVAR:
Det er ingen regel som sier at du skal gi grøt før barnet legger seg.Det å gi middag når dere spiser er helt greit, men fordel da grøtmåltidene og brødmåltidene på dagtid.Lag middag selv,gjerne av den maten dere selv spiser, bare ikke bruk salt i maten til barnet.Potet har mild smak og en god konsistens, og kan være en god begynnelse. Andre eksempler er kokt gulrot, blomkål, brokkoli eller kålrot.Grønnsaker gir verdifulle vitaminer og mineraler.Etter den første tiden med smaksporsoner bør  poteter grønnsaker suppleres med kjøtt og fisk, evt. bønner eller linser, for på få et måltid som er ernæringsmessig fullverdig.