Spørsmål til jordmor:
Hei jeg sendte deg dette spm forrige uke: Hei,jeg vet det ikke er noe fasit svar på akkurat dette. Men jeg bare lurer på sånn ca når det er vanlig å få tilbake mensen etter fødsel? Jeg fødte for 9 uker siden og sluttet og amme når jenta mi var 5 uker. Vi har hatt sex endel ganger (uten prevansjon) Han har trukket seg ut et par ganger og andre ganger ikke.. Men jeg har altså da ikke fått tilbake mensen.. Er det noe fare for at jeg er gravid igjen?? Ble veldig fort gravid sist gang.. Så bare lurer litt.. Håper du svarer, da dette er litt viktig for meg.. Og da rådet du meg til å ta en test. Men hvis jeg tar en test idag, og den er negativ, så har jeg jo ikke noen garanti for at jeg ikke er gravid? Siden det tar litt tid før det syns på en test. Så hvis jeg skulle være gravid er det jo litt dumt å begynne på f.eks p piller. Åssen skal jeg få funnet ut av dette da? Må jeg la være å ha sex da i noen uker også ta en test da?? Blir litt sånn små forvirra bare:)

Svar:
Hei! Har du en negativ gravitest i dag så kan du vær ganske sikker på  at du ikke er gravid. Dere må skaffe dere sikker prevensjon så fort så mulig. Så lenge dere ikke ønsker å bli gravide fort igjen er det ikke lurt å ta slike sjanser. Det er mye å velge i når du ikke ammer mer. Du er ikke sikker før du har tatt en evt pille  i 8 dager. Det er veldig forskjellig når man får igjen menstruasjonen etter fødsel. Alt fra 6 uker - 9 mnd. Tidligere enn 9 mnd når man ikke ammer. Inntil du er sikker bør dere bruke kondom eller være avholden. Lykke til! Spør igjen om det er uklart ennå.