Spørsmål til jordmor:
Hei, gutten vår på 1,5 år er påvisst laktoseintoloranse. Får ikke melk, men har alikevel ofte løs mage. Han sikler også mye, til tross for at alle tennene er vokst ut. Spiser godt , men er tynn. Bør vi være bekymret for dette? Han er ellers blid og fornøyd gutt. Må vi gi kalktabletter?

SVAR:
Hei! Om din sønn har fått påvist laktoseintoleranse av en lege, bør denne legen følge han opp med råd.Han kan henvise dere til ernæringsfysiolog som kan gi dere gode oppskrifter og tips på mat i hverdagen som passer for han. Kalktabletter er greit å få om han ikke gjennom kosten får nok.Det kommer an på hva slags kost han spiser.Snakk med helsestasjonen dere hører til, for evt. henvisning,om dere ikke får hjelp fra fastlegen til gutten. Lykke til. Flott er det at han er blid og fornøyd.