Spørsmål til jordmor:
hei jeg har en liten gutt på snart 3 måneder. Han sliter mye med gulping etter maten og innimellom er gulpet gulbrunt eller gjennomsiktig hva kan det være?? lurer også på en ting til jeg selv sliter litt med at typen min gikk i fra meg og sønnen min når han ble født jeg sliter veldig med dette kan han merke dette på meg? håper på posetive svar

SVAR:
Hei! Gulpingen du beskriver kan være helt normal, for din sønn på 3 måneder. Om du gir morsmelk, kan den gulbrune fargen på gulpet komme av litt rifter i ditt bryst, som barnet svelger ved amming og dette igjen kan gjøre at barnet får i seg litt blod. Dette er ikke farlig. Eller så kan barnet ha slim som er blodtilblandet f.eks. på grunn av hosting. Gjennomsiktig gulp kan inneholder mye slim, og dette kan også være seigt. Så lenge dette varierer og ikke ses hver gang, bør du ikke være bekymret. Er du i tvil, så ta med prøver av gulpet til lege eller helsesøster De kan fort gi deg rett veiledning. Så var det ditt andre spørsmål. Du forteller at typen din gikk i fra deg når sønnen din ble født. Du klarer å spørre om dette teamet og det er et stort skritt. Flott gjort av deg. Det viktigste er at du som mor, får den hjelpen du trenger. Du bør få snakke med proffe folk, som kan gjøre deg strek nok til å se lykken i det å ha en frisk sønn. Dette har du kanskje allerede? Prøv å få avlastning og hjelp fra familien evt. venner, i tunge perioder. Det er viktig at du får pratet med noen trygge personer, som kan veilede og hjelpe deg med tankene dine. Gutten din bør ikke merke tankene dine, men følelsene er vanskelig å skjule. Det merker du kanskje på han selv, i perioder. Du kjenner jo gutten din best selv. God søvn og en opplagt mor, er viktig i hverdagen. Jeg håper noen av tipsene og tiden kan hjelpe deg. Ta gjerne kontakt igjen. Lykke til både til deg og sønnen din.