Spørsmål til jordmor:
Heissan. Hadde i uke 34 hb på 6 og begynte øyeblikkelig på jerntabletter. Er nå i uke 35 og er litt redd for at hb ikkje skal bli bra nok til fødselen,termin 13.mars. Er det mulig å klare en fødsel med så lav hb eller kan en få tilført jern medisinsk på sykehus? Føler meg litt mindre trøtt og skal til neste kontroll 15.feb.

Svar:
Hei! Det var godt at det ble oppdaget , slik at du har anledning til å få bllodprosenten opp. Dersom kroppen din tar opp jernet fra tablettene så vil det gå helt bra med deg. Det høres jo ut som om det allerede har hjulpet deg. Man klarer nok å føde, men  har lite å gå på etterpå. Evt hadde du fått blodoverføring på sykehuset.Nå får du bare være glad for at du er igang med en "behandling". Drikk appelsinjuice til tablettene, og evt ta C- vitaminer samtdig. Husk at du må ta jerntabletter utenom maten. Lykke til!