Spørsmål til jordmor:
Hei og takk for flott spalte der jeg tidligere har fått god hjelp. Jeg har en baby på 7 uker. Vi bor i Oslo der det som mange andre steder nå er sprengkulde. Til uka er det meldt fra minus 14 til minus 18 grader. Jeg går ikke ut i det hele tatt om dagen, men til uka har jeg selv tannlege og legetime, babyen fysio osv. Er usikker på om jeg bør avbestille disse timene. Vi har ikke bil, så må reise kollektivt. Hledigvis er det kort til holdeplasser, men vi må gjøre noen byttinger mellom busser og det kan jo bli litt ventetid ute. Synest det er ubehagelig å ta han ut. Er det forsvarlig? Timene kan jo alltids utsettes. På forhånd takk for svar.

SVAR:
Hei! Takk for hyggelig oppmuntring på nyåret. Friske barn tåler korte turer ute som du beskriver. Men det er lurt å legge barnet i varme poser og bruk gjerne ulltøy på barnet tett inntil kroppen. Det å ligge på skinn er også anbefalt. Bruk også myggnett på vognen. Dette kan være med på å hindre trekk på barnet som ligger i vognen. Om det blir lenge å vente på buss eller trikk ute, så ta en tur innom en butikk eller lignende, for å få opp varmen igjen. Flere har også brukt varmeposer med varmt vann i vognen, rullet i frotehåndkler med god effekt. Lykke til.