Spørsmål til jordmor:
hei. Jeg har et par spm ang kontroll. Jeg skal til min første svangerskapskontroll til legen min nå i neste uke. Hva gjør man på denne kontrollen? år man en utvendig ultralyd?Er det mulig å anta ca termin i forhold til å måle lengde etc på fosteret? Får vi mulighet til eventuelt å høre fosterets hjerteslag?Er i min niende uke nå. Takk for svar

Svar:
Hei! Jeg kan ikke helt svare for andre, men vanligvis så får man ikke ultralyd om man ikke går til en gynekolog, eller en almennlege som har ultralyd. Dersom han har det så blir det gjort en vaginalultralyd, og da kan man ca anta hvor langt du er på vei, ved å måle fosteret. Vanligvis  på kontroll vil det bli skrevet journal om svangerskapet ditt og deg, ta bt, og sjekke urinen din ( ta med morgenurin) Det er litt tidlig å høre fosterlyd i 9 uke, men det kan være mulig. Utifra din siste menstruasjon vil det bli beregnet termin. Lykke til på kontroll!