Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg lurer på en ting. Er det mulig at jeg kan ha fått kjønnsvorter av meg selv? At jeg selv har hatt viruset i meg før utbruddet? Eller må jeg ha blitt smittet av min partner? Har kun hatt en sexpartner og han har ingen tegn på dette og aldri hatt noen utbrudd av det tidligere.

SVAR:
Hei! Kjønnsvorter er en hyppig forekommende tilstand. Det finnes 150 typer papilomavirus. Noen typer forårsaker kjønnsvorter. Mange som smittes med papillomavirus får ikke synlige vorter, men de kan gi smitten videre og påføre andre kjønnsvorter. Kjønnsvorter blir også kalt kondylomer og er forårsaket av infeksjon med vortevirus. De smitter ved direkte kontakt mellom virus og hud eller slimhinner. Smitten skjer utelukkende seksuelt. En stor del av befolkningen er smittet med genital HPV, men bare en liten andel har symptomer på infeksjon, dvs. synlige kjønnsvorter. Ved smitte med viruset kan det gå opptil ett år før kjønnsvorter eventuelt bryter ut. Den som har viruset kan smitte andre, altså uavhengig av om man har synlige vorter eller ikke. En link du kan lese mer om dette er: http://www.olafia.no/kondylomer.htm