Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er gravid med knappe 2mnd igjen til termin. I februar oppdaget jeg at jeg hadde kjønnsvorter, det var snakk om et par stk inne på skjedeveggen. Har gått til kontrol på sykehuset, og legen mente de var forholdsvis små og ingen vits i å gjøre noe enda pga at jeg er gravid og de ikke plager meg. Nå har disse to blitt til fire og jeg bekymrer meg for mer spredning. Det jeg lurer på er om disse kan påvirke barnet mitt under fødselen? Og evt hvor lenge kan jeg gå med disse før en evt behandling? Legen sa (i april) at vi ikke skulle gjøre noe nå, og heller vente med en behandling til etter fødselen+en kreftprøve av livmorhalsen (itilfelle det er noen der også, som han ikke klarte å se nå)... Jeg er redd de blir større de to siste mndene av graviditetet og at de da vil være " i veien" mht fødselen... På forhånd takk. :)

Svar:
Det er ikke farlig for babyen din at du har condylomer/kjønnsvorter. Så lenge de ikke plager deg så trenger du ikke bekymre deg for dette.Når du skal på etterkontroll ca 6 uker etter fødselen vil legen din vurdere om du skal gjøre noe med de.Dersom det fortsatt ikke plager deg så trenger du ikke å behandle de. Vi har erfart at de i flere tilfeller kan gå bort av seg selv. Lykke til videre med svangerskapet ditt. Gled deg over det du kjenner av babyen din, og gled deg til å bli mamma.