SPØRSMÅL:
Hei
Er det størrelse på barnet som er avgjørende for om en kvinne får lov å ha vaginal fødsel eller må ha keisersnitt? Får man lov å føde vaginalt etter tidligere keisersnitt – hvis det forventes at barnet blir minst 4500 gram, og hodemålet er 37 cm eller mer?
Usikker før fødselen

SVAR:
Hei
Det er flere faktorer som spiller inn om det blir bestemt keisersnitt eller vaginal fødsel. Blant annet størrelsen på kvinnen, hennes bekken og om man har et friskt svangerskap, og så om barnet er stort/ lite, og er friskt.
Så i neste omgang er det forskjellige rutiner fra sykehus til sykehus. Jeg kan derfor ikke gi deg et standard svar på spørsmålet ditt.
Dette må sykehuset/ overlegene på fødeavdelingen vurdere når du er imellom uke 32–36.
Lykke til.
Spør igjen om det er noe annet du lurer på.
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM