Spørsmål til jordmor:
Jeg spiser ca en teskje (5 ml) kanel pr dag, for å hold blodsukkeret stabilt, noe som har fungert veldig fint for meg over lang tid (år). Jeg er nå i uke 18, og fikk høre at kanel kan gi sammentekkninger av livmoren. Stemmer dette, og i tilfelle, hvor mye kanel er det da snakk om? Jeg har ikke merket noe negativt, men vil jo heller ikke ta noen sjanser.

Svar:
Generelt vil vi fraråde bruk av urter og lignende stoffer i graviditeten. Da det er for lite dokumentert om virkning og bivirkninger. Man bør ikke ta noen sjanser når man er gravid.  Jeg synes at du skal slutte å spise kanel. Det har nok ikke gjort noen skade på babyen din til nå. Tok ut noe fra nettet hvor det er skrevet noe om kanel. Dette står ikke for vår "regning", så les det slik det står.
Kanel skal virke stimulerende på livmoren og føre til sammentrekninger. I tidligere tider ble krydderet også brukt til å forsterke fødselsveene, når de meldte sin ankomst. Kanelteen tilberedes ved at du trekker kanelstenger i kokende vann, eller blander 1ss kanel med litt vann til en tykk grøt som du spiser mens du drikker et glass vann.
Kanel inneholder opp til fire prosent av en eterisk olje som hovedsakelig består av cinnamaldehyd og noe eugenol, garvestoffer, kumariner og slimstoffer. Disse forbindelsene gjør at kanel blant annet virker varmende, luftdrivende, krampeløsende og virusdrepende. En rekke polyfenoler i kanel er sterke antioksidanter og kan ha insulinliknende effekter.
Som medisinurt har kanel lange tradisjoner i India og Kina, og den har vært en del av europeernes folkemedisin fra rundt 500 f.Kr. Ved dårlig fordøyelse og redusert allmenntilstand har kanel vært brukt som et stimulerende og styrkende middel. Barken har også vært foreskrevet i forbindelse med kvalme, oppkast og diaré samt ved muskelsmerter og virusinfeksjoner i luftveiene.
Visse stoffer i kanel stimulerer livmora og fremmer blødningene i forbindelse med menstruasjon, og i India brukes barken som prevensjonsmiddel etter fødsler. Derfor bør man ikke bruke kanel medisinsk under graviditet. Den eteriske olja må også brukes innvortes med forsiktighet, siden kanel kan være skadelig i store doser.