Spørsmål til jordmor:
Hei, Jeg har to spørsmål. 1)Det har gått ca.4mndr siden jeg hadde en MA, da begynte jeg å blø i utgangen av 12. uke, ultralyd viste en 5mm og at det ikke var noe fostersekk, er det vanlig at fostersekken sprekker? Når jeg sover ligger jeg på magen, kan det påvirke? 2)Jeg er veldig bekymret for neste gang jeg blir gravid. Jeg vet at graviditet ikke er en sykdom, men jeg føler at jeg ligger i en klemme mellom tabu å få sykemelding fra legen, og en jobb som jeg opplever som stress,høyt tempo osv,jeg jobber som sykepleier og sist gang jeg var gravid jobbet jeg som normalt, men når jeg først er på jobb så må jeg trå til, ingen tilrettelegging i det hele tatt. Jeg har aldri vært sykemeldt i løpet av 3 år som jeg har jobbet, så jeg ønsker ikke bruke graviditet for å slippe å jobbe, men jeg må være ærlig at det er vanskelig å være på jobb og følge det høye nivå av stresstempoet.Har sjekket i forhold til tilrettelegging på jobb og der jeg jobber er det ikke mulighet for det.Hva gjør jeg da?Føler meg litt fortvilet, jeg kan ikke slutte å jobbe, eller ønsker å bytte jobb nå fordi jeg kan bli gravid når som helst. På forhånd takk.

Svar:
Hei! Jeg skjønner veldig godt bekymringen din. Følelsesmessig har jeg ingen problemer nmed å sette meg inn i situasjonen din, og ville følt det samme. Medisinsk sett så er det ikke jobben din som har forårsaket at du har abortert, det har heller ikke noe å si at du ligger på magen. Noen kan det under nesten hele graviditeten, mens de fleste vil føle at babyen "gir beskjed" om at "du mamma, nå må du snu deg, det klemmer på meg når du ligger slik". Det skjer gjerne etter 4-5 mnd. I befruktningsøyeblikket så er det veldig mye som skal klaffe for at vi skal få et velskapt/friskt barn. At man aborterer før uke 12-13 er det kroppen sin måte å "rydde" opp. Det var nok ikke "liv laget". Vi skal egentlig være glad for det , selv om det psykisk er veldig tøft med en gang så vil fornuften vår som oftest hjelpe oss i sorgen etterhvert. Det er av og til en trøst å tenke på at du har nå klart å bli gravid. Ang. jobb og evt. sykemelding så er det et veldig dilemma, og dessverre så er det slik at man er litt avhengig av om legen skjønner den psykiske biten av vår engstelse. Du kan sende meg din mail adresse, så kan jeg ta kontakt med deg, om du har behov for det.