Spørsmål til jordmor:
Hei, vår datter på 19mnd skal begynne med jerntilskudd pga lite jern generelt + Serum Ferritin (tatt blodprøver og ligger litt under nederste ref.ramme). Er litt liten, men utrolig blid, aktiv, mobil, sosial og prater nå masse:-) Hun er ingen storspiser, men har hele tiden tenkt på dette med jern og gitt grovbrød med sort pølse, prim m/tilsatt jern og leverpostei. Hun vil ikke ta skje med dette flytende jerntilskuddet (Neo-Fer), men kan vi putte det i Biola/melkekoppen hennes - husker fra tidligere at man mente melk hemmet jernopptak, men det ser ut som forskningen har gått tilbake på dette nå. Hun drikker ikke så mye annet (Bortsettfra mye vann), så melken er egentlig det letteste å lure dette oppi.... Om OK; kan jerntilskuddet være i melkekoppen over natten eller skjer det en "reaksjon"? Takk for fint tiltak med BAM-siden:-)

SVAR:
Det viktigste er at barnet får i seg jerntillskuddet som er forordnet til henne.Du kan også gi Neo-Fer med litt C-vitamin drikke,som f.eks. juice eller Nypeekstrakt. Dette er gode alternativ.Opptaket av jern fra grove brød- og kornvarer og andre plantematvarer fremmes av vitamin C og en faktor i kjøtt og fisk når dette inntas i samme måltid.Blander du jerntillskuddet i melken bør du helst gi det i mengde som drikkes raskt opp. Lykke til og takk for oppmuntring av sidene.