Spørsmål til jordmor:
Jeg gikk på skolen med ei jente som er født med litt diverse feil og er hva jeg ville kalt lettere retardert... Hun trodde i sin barndom og ungdom at hun var en hest og er generelt veldig spesiell. Nå forteller hun om at hun og kjæresten har prøvd å få barn i to år,men ingenting har foreløpig skjedd. Med dette lurer jeg litt på hva som skjer når "slike" får barn? (Jeg mener ikke å være frekk, vet bare ikke hvordan jeg skal ordlegge meg.) Hun er snill som dagen er lang, men som sagt veldig spesiell. Jeg tror ikke hun kunne tatt seg av en nyfødt eller et barn alene. Får de hjelp? Søsteren er litt spesiell hun også og hun fikk nettopp barn, men jeg aner ikke hva slags ordning de har.....

SVAR:
Hei! Spørsmålet ditt er ikke rart. Flott at du bryr deg, både om barnet og moren. Vi må gå ut fra at jordmor og fastlege vil følge opp familien før fødsel og kanskje også etterpå. Etter fødsel, vil de komme i kontakt med helsestasjonen de hører til. Der vil de ble kjente og de kan få utvidet hjelp og evt. henvisninger. Alle får en helsesøster som følger dem opp over tid, om ikke de stadig flytter på seg. Om du er bekymret for omsorgen til barnet og du evt. oppdager omsorgssvikt, kan du drøfte situasjonen med helsesøster eller barnevernet der familien hører til. Du selv kan være anonym. Jeg forstår at denne situasjonen kan være vanskelig for deg, men flott at du tar dette opp.