Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg fikk ei jente for snart 2 år siden. Hadde et problemfritt svangerskap. Det var imidlertid tøft å gå 16 dager over termin og fødselen ble veldig tøff. Jeg lå med rier i 8 timer og plutselig sprang jordmor ut og legen kom springende inn. Jeg fikk vite at babyen måtte ut fort med tang. Det var helt forferdelig. Han prøvde å dra flere ganger, men det gikk ikke. Det endte med hastekeisersnitt. Babyen lå på intensiven i 4 dager, men alt gikk heldigvis bra. Jeg klarte ikke å komme opp av sengen før 2 dag og det gjorde ubeskrivelig vondt. Som sagt så er datteren vår snart 2 år. Egentlig så ønsker jeg ikke at det skal være for mange år mellom til nestemann. Problemet er at jeg klarer ikke tanken på å skulle gjennom noe slikt igjen..og for å være helt ærlig tror jeg aldri at jeg blir klar for det igjen, men samtidig vil vi gjerne ha et barn til. Jeg jobber som fysioterapeut og jeg vet at det fort kunne gått veldig galt med barnet under fødselen. Vi var heldige, men jeg er så red for hva som kan skje neste gang. Har du noen råd?

Svar:
Kjære deg! Du er kjempeflink til å sette ord på det du har opplevd.Det er veldig trist at en traumatisk fødsel skal forårsake at du ikke orker tanken på å føde igjen.Det er viktig at du får noen å snakke med. Det er viktig at du får en samtale på sykehuset med en jordmor som er god å snakke med, og en lege.Da er det en mulighet for at du kan klare å bearbeide disse vonde følelsene dine , slik at du kan tøre å bli mammma til flere barn. Dersom det kan hjelpe kan jeg prate med deg. Send meg da mail adr. din ( den er det bare jeg som ser). Så tar jeg nærmere kontakt med deg.