Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg har en datter på 15 måneder. Hun får lettmelk 3 ganger 250 ml daglig. Hun liker ikke vann, drikker i tillegg til melk ca 250 ml eple juce blandet med vann 50-50. Hun spiser normalt, 1-2 grove brødskiver med pålegg til frokost og lunsj, ett middagsglass, pluss frukt hver dag og grøt av og til. Mannen min sier at hun får for mye melk og kan utvikle melkeallergi. Dattera mi liker melk og sovner fort etter at hun drikker den. Hvor mye melk er det normalt å drikke for 15 mån. barn? Er det greit at hun får juce hver dag? Takk.

SVAR:
Det er anbefalt ikke å overstige 6 dl melk/melkeprodukter i døgnet til barn fra 1 til 3 år.Husk det er melk/melkepulver i grøten også.Barn utvikler ikke melkeallergi ved at barnet drikker for mye melk.Men melken kan ta "plassen" til andre viktige matvarer, fordi barnet blir mett av melken.Melken kan fortrenge mer jernrike matvarer.Gi annen væske til måltidene og gjerne på slutten av melkemåltidene.Juice av epler eller appelsiner,kan gis hver dag.Blir juicen for sterk, så bland litt vann i.Juice inneholder mye C-vitamin som ikke finnes i melk. Matmengden dere gir høres helt greit ut.