Spørsmål til jordmor:
Hei! Sønnen min på 7 mnd får følgende måltider: mm tidlig morgen, brødskive og mme frokost, grøt og mme formiddag, middag og mme middag, litt banan og melk utpå ettermiddagen og grøt og mme kveld. Ifølge helsestasjon har han fin vekt. Spørsmålet mitt er hvor mye melk bør en gutt på 7 mnd ha til hvert måltid??Han drikker nemlig ikke så mye... det varierer litt, men stort sett ligger det på ca 60 ml.

Svar:
Melk er fortsatt den viktigste matvaren for barnet, enten du ammer eller gir morsmelkerstatning.Du bør fortsatt gi barnet ditt morsmelk først i måltidet, slik at melkeproduksjonen opprettholdes inntil du trapper ned på ammingen.Husk det er melk i grøten og maten han får + i tillegg til mm fra deg.Om vekten hans er bra, så høres det ut som du gir nok melk.Pass på å ikke gi mer enn anbefalt på pakningen til morsmelkerstatningen dere bruker.Topp at du har mm prøv å gi dette evt. på kvelden også.