Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg har en gutt som er 10 år. Jeg har fått beskjed om at han er "for liten" for alderen. Han er 134 cm. De siste 3 åra har han vokst 16 cm, hvor mye er det "vanlig" å vokse pr år i den alderen?

SVAR:
Hei! Hvem det er som har gitt deg beskjed om at gutten din er liten for alderen, vet  jeg ikke. Men etter kurvene som brukes her i Norge, er han innen for det normale som forventes. Han ligger under gjennomsnittet, men har en flott stigning etter det du skriver.Det viktigste er å følge sin egen kurve. Vi må også se på arv og barnets trivsel. Jeg vil råde deg til å snakke med helsesøster på skolen han går, så du kan få se på kurvene som brukes. Lykke til.
Nyttige tjenester
Regn ut
FORUM
Underholdning
Tjenester fra Nettavisen
Nettavisen, Annonsebilag