Spørsmål til jordmor:
Hei. Det er ofte man leser at folk er bekymret, for at barnene deres er for korte.det er skrevet mye om det temaet.men det er veldig lite skrevet om det jeg lurer på.Jeg er mer bekymret for at gutten vår er for lang.han er ett år og har alerede strekt seg 85 cm over bakken og veien 11,7kg.verken jeg eller mannen min er høye.kan det være farlig å være for høy?evt.hvor kan jeg lese om høye barn? På forhånd takk for svar

SVAR:
Takk for spørsmålet.Det viktigste ved dette emnet er å se på høyde og vekt sett i sammenheng.Arv fra familien,f.eks. besteforeldre kan være årsaken til lengdeveksten til deres sønn. Han har en flott kurve sett i sammenheng med vekten sin.Han kan få tatt et røntgen for å finne ut om hvor høy han evt. kan bli.Informasjon og evt. henvisning til dette, kan dere få på helsestasjonen.Jeg ser at dere har en stor og flott gutt,og det er mange som han.Så lenge han følger sin egen kurve, er dette helt innen for normalen.Lykke til.