Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har nettopp fått målt hemoglobin til jenta mi på 9 måneder. Den var på 11,5. Hun som tok prøven kunne ikke si noe om det var bra eller ikke, men regnet med det var ok. Hva er normalen i denne alderen, og kan du si noe om 11,5 er bra?

SVAR:
Jern er et mineral som kroppen er avhengig av.Jernets viktigste funksjon er transporten av oksygen til cellene i kroppen.Gjennom kosten tilføres kroppen både hemjern og ikke-hemjern.Hemjern absorberes betydelig bedre enn ikke-hemjern.Jernmangel er en tilstand der kroppens hemoglobinverdi (=blodprosent) er normal, mens kroppens jernlagre er i ferd med å tømmes. For å oppdage en jernmangel må man måle serum-ferretin, en lav verdi er et utrykk for små/tomme jernlager.Normalverdi på hemoglobin for barn er:3 måneder: 10.4-12.0 g% og barn 6-12 måneder er :11.1-12.3 g %.Dette forteller oss at din datter hadde normal hemoglobinverdi.