Spørsmål til jordmor:
Jeg har en sønn med hard og treg mage. Gir han malt i vellingen,som han spiser en gang morgen,en gang kveld. 1 stor ts hver gang.Fullkornsvelling. Hadde kolliksmerter i mange månder som baby. Er nå 2 år men har fortsatt problemer med magen. Får frukt og grovbrød,samt biola en gang om dagen.Magen fungerer fint i perioder,men det er et alltid tilbakevendene problem at magen blil tregere og avføringen hard.Masse luft. Han har til tider mye luftsmerter. Nå når han er blitt så stor,finnes det andre ting jeg kan gi han,enn sviskesaft og malt for å prøve å holde magen i gang?

SVAR:
Barna trenger gode matvaner fra første stund:gi grøter av grov type, grønnsaker, rå frukt (men banan virker stoppende hos en del barn) og grovere brødsorter. Baker du brød selv, er det lurt å tilsette kli, linfrø og solsikkefrøkjerner i baksten.Søtmelk kan virke stoppende.Har barnet tendens til forstoppelse, er det derfor lurt å venne det til å like syrende melk. Eksempler kan være: Cultura, kefir eller yoghurt,helst naturell. Tilsetninger til maten av sviskesaft(som du nevner)eller laktulose kan være nødvendig. Gi tilstrekkelig mengde til at avføringen blir fin. Vanlig mengde laktulosemiddel er 1,5-3 ml to ganger daglig, om nødvendig kan du gi det dobbelte. For å få god effekt av laktulose, må barnet også drikke en del vann, saft e.l. Hjelper ikke disse rådene,bør du kontakte fastlegen.