Spørsmål til jordmor:
Jeg her en sønn som akkurat er blitt to år. Han er og for noen uker siden begynt i barnehagen. I barnehagen sier de at han er snill og glad men at han ofte dytter til og er stygg med de små. Jeg ser slik oppførsel hjemme iog iblandt at han ser på deg og blir litt ivrig og feks slår etter meg eller river i håret. Jeg ser at det er bevisst. Dette gjør meg så engtelig, i barnehagen betrygget de meg med at dette var typisk for alderen. Men jeg blir bekymret for at han ikke er "snill" med andre, er dette "vanlig" oppførsel for en 2-åring?

Svar:
Denne oppførselen du beskriver hos din 2 åring kan være en helt normal. Det to år gamle barnet er blitt mer og mer uavhengig av foreldrenes hjelp til å komme seg rundt:Det løper,springer og behersker trapper.Denne frigøringen ledsages av økende avhengighets- og selvstendighetsfølelse. Barnet vil gjerne kle av seg selv osv.. Det vil også gjerne være sammen med andre barn, men er egosentrisk og sjalu, slår og biter.Kravene til normsetting og grensesetting melder seg for alvor.Den begynnende trassalderen og det høye aktivitetsnivået kan gjøre dette til en strevsom alder for foreldre og barnehagen.Barnet utvikler gradvis sin egen vilje og oppdager at det selv kan ta avgjørelser.I denne perioden kan foreldrene ofte overvurdere barnets evne til å holde styr på seg selv og til å velge mellom ulike alternativer.Det oppstår derfor lett konflikter mellom barnet og omverdenen.Små hindringer og skuffelser fører lett til sterke følelsesutbrudd der barnet bruker hele kroppen som uttrykk for protest og sinne,slik dere opplever.Gled dere til språket blir bedre,da vil kommunikasjonen blir enklere.