Spørsmål til jordmor:
Hei! Vi fikk to flotte gutter for snart 4 uker siden, 4,5 uker før termin. Eldste og størstemann spier godt og legger bra på seg, men minsten (skiller ca 0,5 kg) syns jeg ikke har den samme økningen. Er litt bekymret for han for han gulper veldig mye. Det kan være rett etter måltid eller rett før neste.. Han har også hatt styrtgulp ett par ganger, hvor vi en gang måtte suge ut det han hadde i nese og munn. På natten er dette veldig slitsomt for jeg klarer ikke å sovne når jeg hører han sliter i sengen ved siden av (akkurat som han hiver etter pusten og at han prøver å svelge maten som hele tiden kommer opp) Er redd dette skal skje på natta og at jeg ikke våkner. Så dette resulterer i at jeg lar han ligge sammen med meg i sengen.. Kan det være at han får disse brekningene/gulpingen fordi han er stresset? Eller engstelig for å ligge alene? Vi måtte skille han og broren på natta fordi de holdt hverandre våkne. Syns kanskje det har forverret seg etter at vi skilte de. Har prøvd å lage ett "reir" i sengen hans, men det hjelper ikke. Tenkte jeg skulle prøve å surre han i et teppe i natt for å se om det kanskje kan hjelpe. De er jo vant til det fra sykehuset... Har du evn noen råd til oss? Hilsen bekymrede, men lykkelige foreldre til to

SVAR:
Gratulerer med guttene.Det høres ut som dere har fått to individualister, og det er topp. Gulpingen kan komme av at lukkemuskelen ned til magesekken ikke er helt moden. Prøv å legge gutten litt høyre med overkroppen ved sengeleie.Gi han evt. smokk etter måltidene,om dere ikke har bestemt dere for ikke å bruke smokk.Smokken kan hjelpe gutten til å svelge morsmelken som evt. gulpes opp. Dersom gulpingen er voldsom og barnet ikke vokser/legger på seg,bør barnet undersøkes av en lege.Dere kan også be om råd på helsestasjonen. Det er mulig å gi behandling, om gulpingen blir et stort problem for gutten og dere. Det er greit at dere prøver ikke å la guttene vekke hverandre, men det betyr ikke at de senere kan ligge sammen igjen.Dette er dere selv med på å bestemme. Lykke til.