Spørsmål til jordmor:
Hei Ågot... Jeg har prøvd å bli gravid i over et år nå og har hatt en spontanabort. Jeg lurer på hvorfor det tar så lang tid før jeg blir gravid igjen. Har testet med eggløsningstester og fått positive tester, så jeg har jo eggløsning. Jeg hadde eggløsning fredag og sex dagen før og to ganger den dagen, så det er kanskje et lite hår.Jeg skal til gynekolog om en ukes tid og er kjeperedd for å få høre at noe er galt med meg... håper på svar fra deg hilsen Mona

Svar:
Hei!Du må prøve å ikke være redd. Tenk positivt, du har jo klart å bli gravid en gang.Jeg regner med at partneren din har blitt sjekket, om ikke så er det lurt at du tar han med deg når du skal til legen.Det er jo ikke bare oss jentene som skal være frisk for at det skal bli et barn.Vi vet ,og sikkert du også,at stress har mye å si på om vi blir gravide. Har du prøvd å slappe av, prøvd å glemme det i perioder? Det kan hende at det ville være lurt av deg å prøve alternativ behandling også, f.eks. akupunktur.Lykke til når du skal til legen, dette går bra.