Spørsmål til jordmor:
Hei.. Jeg er en jente på 17år. Jeg hadde ubeskytta sex sist gang for 10 uker siden. De 2-3 siste ukene har jeg trengt mer søvn en tidligere og blitt mye tidligere trøtt. Jeg har lagt på meg, på hoftene og magen.. Jeg blødde en ukes tid etter jeg hadde hatt samleie med han siste, men først varte det i bare to dager og veldig lite også gikk det 4 dager så blødde jeg 2-3 dager igjen, men veldig lite da også.. Men så gikk det to uker eln så blødde jeg igjen, men da var det masse og jeg blødde hele tiden, konstant i en uke, og det lukta utrolig stert, jeg måtte bytte bin vært 5min pga lukta + jeg blødde jo konstant.. Også gikk det 3-4 uker så hadde jeg vanlig mens igjen.. Kan jeg være gravid, mista eller kroppen som tuller med meg? :p Hilsen bekymra og litt redd, jente..

SVAR:
Hei! For meg høres det ut som du har hatt en slitsom tid med kroppen din. Du kan etter det du beskriver nå ligge lavt i jern siden du har blødd mye over tid. Hvorfor du har blødd er vanskelig for meg å si med sikkerhet. Mange kan spontanabortere eller ha uregelmessige blødninger av andre årsaker. Du bør ta en gravidietstest og oppsøke fastlegen din. Da kan du få tatt en undersøkelse og evt. blodprøve, for å se om du har normale verdier. Om du ikke ønsker å bli gravid, bør du også starte med prevensjon som passer for deg. Ta dette opp med legen din. Lykke til.