SPØRSMÅL:
Hei
Jeg venter barn for første gang og er gravid i 7. uke og har enda ikke fått vært hos lege (venter). Lurer på om gravide diabetikere har rett på fri fra nattevakter? Jobber på et akuttmottak med meget høyt arbeidspress – eller om dette vurderes individuelt. Dessuten: drikker oftest Fun light som tørstedrikk samt litt suketter i kaffen. Er dette ok eller er aspartam farlig? Er så mange ulike meninger på nettet og jeg blir usikker.
Håper på svar

SVAR:
Hei
Det er viktig at du får en legetime ganske fort. Når du er diabetiker er det anbefalt at du tidlig skal henvises til spesialist i indremedisin, på diabetes.
Risikoen vurderes nok individuelt i forhold til jobben din. Det jeg vet er at det er viktig at du har et stabilt blodsukker, og det kan nok være utfordrende når man jobber på natta, og i tillegg med høyt arbeidstempo.
Ang. Aspartam er det en del studier, og det anbefales at man skal være forsiktig med inntak av kunstig søtningsmiddel. Samtidig sier Helsetilsynet at moderat inntak av kunstig søtningsstoff er trygt. (Det sies inntil 1 liter om dagen).
Kan du klare å bytte tørstedrikken ut med noen annet, er nok det det beste. Hva med Farris/Bris med litt smak?Det er med dette som alt annet, og det gjelder å finne en gylden middelvei «alt med måte».
Lykke til med resten av svangerskapet ditt.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM