Spørsmål til jordmor:
J har hatt uregelmessig syklus etter fødsel av mitt første barn, nå 1 1/2 år. Hadde første dag i mensen 19 august og eggl. 10 september, syklusene mine har vært på ca 35 dg. Tok graviditetstest fredag og søndag som viste svakt + tegn. Lurer på hvorlangt på vei jeg er ? Er og litt skeptisk til om j er virkelig gravid, sist var + tegnet tydeligere. MEN denne gangen vet j jo aldri nå mensen skal komme. Har mensen smerter, til tider sterke, og humørsvingning. Som andre gangsfødende når vil j ha kontroll, og kan j fortsatt gå annen hver gang til lege og jordmor ? Må j veies, er litt ubekvem iht. til det da j ikke har klart å ta av nok kilo siden forrige fødsel.

Svar:
Hei! Utifra mine beregninger så er du 4- 5 uker gravid. Det er jo ganske tidlig så det kan være derfor at den graviditetstesten som du tok var litt svak.Dersom du ikke får noen blødning så er det lurt å vente til neste uke før du tar en ny.Da vil den ganske sikkert være sterkt positiv dersom du er gravid.Ang. kiloene dine så er det ikke så mange som klarer å gå veldig mye ned i vekt på så kort tid.Hvorfor veier vi gravide? For å passe på at du/barnet ikke utvikler sykdom. Lege/jordmor trenger ikke skrive opp vekten på journalen din, den kan de ha på den elektroniske journalen. Det er vanlig å gå litt mindre på ktr. annen gang man er gravid, så sant at man er frisk , og at svangerskapet forløper bra.Du kan bestille time slik at du får ktr. mellom uke 8-12.Lykke til!