Spørsmål til jordmor:
hei! jeg har ei datter som er veldig bestemt og vet hva hun vil. hun er 19 mnd! hun har skikkelig temperement. det som jeg syns er vanskelig er når hun ikke får det som hun vil, så slår hun etter oss eller kaster leker o.l . jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta henne på det? hva skal jeg si /gjøre? syns det er veldig leit at hun gjør slik. .

SVAR:
Avledning er igjen det beste tipset å prøve ut.Jenta deres er i en fase av livet hvor mye skjer.Språket er på full fart inn og det fysiske med å gå og løpe kommer som en utfordring for flere.Hun kommer seg litt lengre bort fra mamma og pappa og utforsker ting for seg selv.Pass på ikke å bruke høy stemme, men en bestemt stemme.Se henne i øynene og sett henne gjerne på en stol foran deg. Hun forstår mye mer enn hun kan gi uttrykk for.Derefor er hun litt frustrert og slår og kaster for å få oppmerksomhet, og det har hun jo fått!Lykke til med grennsesettingen.