SPØRSMÅL:
Hei,
Jeg er ikke sikker på om dette er det riktige stedet å stille dette spørsmålet, men her har jeg så mange ganger før fått svar på det jeg lurer på.
Da jeg var på en rutineundersøkelse hos gynekolog i sommer, sa han at alt var i orden, men nevnte også at jeg har et svakt framfall av skjedeveggen og at det er ganske vanlig etter fødselen. Jeg har ei datter på 2,5 år. Jeg sa da at vi skulle prøve å bli gravide på nytt, og han sa at jeg evt. burde vurdere et kirurgisk inngrep for å fikse dette etter at jeg er ferdig med barnefødsler. Jeg hadde en SA i uke 7 i september, og nå er jeg gravid på nytt.
Jeg lurer på om fremfall av skjedeveggen kan være grunn til SA/MA eller om det kan føre til tidlig fødsel eller noen andre komplikasjoner? Jeg har ikke noen store plager, men kjenner at det kan dryppe urin hvis jeg nyser eller løper.
Takk på forhånd!

SVAR:
Hei,
Takk for hyggelig tilbakemelding. Vi prøver å svare alle så langt våre kunnskaper rekker.
Fremfall av skjedeveggen innebærer at skjedens fremre eller bakre vegg buker ned i skjeden eller ut av skjedeinngangen.
Årsaken til at dette skjer er at bindevevet i bekkenbunnen er blitt svakere og slappere. Dette kan skyldes flere ting, for eksempel arvelige forhold, overvekt og barnefødsler.
Fremfall av skjedevegg er ikke årsaken til at du har spontanabortert, og heller ikke årsak til for tidlig fødsel så langt jeg kjenner til.
Det aller viktigste for deg nå er å styrke bekkenbunnen din. Det gjør du ved blant annet å gjøre «knipøvelser».
Dersom du ikke kan «knipe» bør du få en henvisning til en fysioterapeut, eller kontakte en selv. Det kan være lurt at du får et skikkelig treningsopplegg. Dette må du starte med nå. Er du flink kan det hende at du slipper operasjon.
Lykke til videre i svangerskapet.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i Bam