Spørsmål til jordmor:
hei, vi lurer litt på hvilken fordeling av foreldrepermisjon som vil være best for barnet. vi er begge i utgangspunktet enige om og dele 50-50 eller så nært som mulig. men spørsmålet er om dette er bra for barnet eller bør mor ha mer tid? og på hvilke tidspunkt kan far være hjemmeværende med barnet? og hvis du skulle sette opp en ideel perm plan ut ifra et faglig synspunkt hvordan vil den se ut?

Svar:
Jeg beklager at jeg ikke har svart deg før. Det skyldes at jeg har jobbet med saken, bl. a. med å høre med en god kollega som nettopp har født og som da har valgt sin form for foreldrepermisjon som også er nøye planlagt de i forhold til barnet sitt beste. Det som det sies noe om på Nav er at de tre siste ukene før fødsel og de seks første etter er forbeholdt mor. Ellers kan man velge det man vil og som passer en best. Jeg tenker allikevel at det er godt for barnet å ha de første seks månedene sammen med mor. Dette spesielt, for når man er heldig å få amme , trenger man de mnd. sammen med barnet. Min kollega har valgt å ha de første syv månedene sammen med barnet. Så begynner hun å jobbe en dag i en mnd og utvider til to dager neste mnd. for så å begynne i 80% stilling neste måned som er hennes stillingsprosent. Pappa er da hjemme de resterende uker av de 10.jeg tenker at det er vanskelig å sette opp en idel plan pga at man er så forskjellig, og har forskjellige jobber. Tror bare at dere må finne ut av hva som er best for dere, evt å ta noen hensyn slik jeg har formidlet for dere. Lykke til!