Spørsmål til jordmor:
Hei! Min datter som er 2 år og 2 måneder har forandret seg dramatisk etter at hun begynte i barnehage for 2 måneder siden. Først var alt bra men etter 2-3 uker ble hun sint og agressiv og våkner flere ganger om natta og skriker voldsomt og spreller med ben og armer hysterisk. Det er umulig å få hun til å bli rolig, hun gråter og skriker som om hun er sint og redd samtidig. Hun ble syk og var hjemme i 8 dager og da ble hun " normal" igjen. Etter at hun begynte igjen i barnehage så kom hun hjem og var sint og begynte å våkne om natta igjen... Hun går i en liten privat barnehage hvor det er ca 10 barn mellom 12 mån og 5 år gamle. og 2 kvinner som jobber der. Dattera gråter aldri når jeg leverer og henter henne, hun er veldig beskjeden og stille med fremmende folk og er veldig lydig. Jeg er veldig bekymret og lurer om kanskje hun blir behandlet dårlig der eller noen barn er slem med henne og hun kan ikke si imot så kommer hjem og er sint på oss... Er det en normal reaksjon hos barn eller noe er galt? Hun har alltid vært blid og snill før...Jeg er så bekymret at jeg vurderer å slutte med barnehage... Har du noen råd?

SVAR:
Jeg vil råde deg til ikke å ta ut jenta de fra barnehagen.Du har ei snill jente som i perioder kan føle seg frustrert.Etter det du skriver, er hun trygg hjemme og viser sine innerste følelser.Det at hun er roligere i barnehagen kan være helt naturlig for denne alderen.I barnehagen får hun "brynet" seg på andre barn.Hun skal fungere med andre barn og voksne fremover og trenger litt tid i nye situasjoner. Språket er på full fart inn i hennes hverdag. Hun forstår nok mer, enn hun kan gi utrykk for. Be om en samtale med pedagogen og de som har mest med henne å gjøre i barnehagen. De kan lettest hjelpe deg når du kommer med eksemplene du nevner."Voksene for barn" har en brosjyre som heter " Når barnet begynner i barnehage". Den handler om å ta barna på alvor.Den kan bestillles hos "Voksne for Barn" på telf. nr.: 22128330. Da vil du få flere tips. Flott at du tar opp dette emnet og gjør noe med det.Lykke til.