SPØRSMÅL:
Hei
Jeg lurer litt på en ting som jeg vil spørre om. Jeg er ikke gravid nå, men har jo gjerne lyst å bli det en gang. Men så har jeg lest og hørt mange skrekkhistorier om at du ikke blir den samme nedentil etterpå. Jeg har hørt at du kan få inkontinens problemer både foran og bak. Stemmer dette? Lurer på om det er mange som får det? og må de da opereres?
Hilsen en litt bekymret 25 åring.

SVAR:
Hei,
Det er viktig i livet å ikke ta sorgene på forskudd.
De fleste kvinner føder uten å få varige skader eller andre utfordringer etter en fødsel.
Slik det er med oss mennesker er at det ofte er det som er negativ informasjon som kommer ut, og som vi leser. Dette kan skape unødig frykt. Det er dessverre sjelden at de fine og gode fødselsopplevelsene blir delt på sosiale medier.
Når du er gravid så går du ofte til kontroller, og det vil bli forklart hvordan fødselen kan bli. Slik at du kan stille spørsmål om det du tenker på og som eventuelt plager deg. Når fødselen nærmer seg, og du er kommet så langt at du skal føde – så vil du få god og profesjonell hjelp.
Da er det viktig at du kommer frem med dine tanker og det du gruer deg for.
Så frem til du blir gravid så prøv å kutte ut disse tankene, og ikke fokuser på skremsels historier.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM