SPØRSMÅL:
Hei! Jeg er gravid med nummer tre. Førstemann kom i uke 39 og andremann i beg. av uke 38. Kan jeg forvente meg at nummer tre også kommer litt før termin? Jeg vet jo at det egentlig er umulig å svare på, men pleier det å være slik? Har jo også hørt av mange at nummer tre er en "luring"...
Med de to andre har jeg vært i aktiv fødsel i ca. 7 timer med Nr. 1, og ca. 2 timer med nummer to. Er det da virkelig slik at jeg må regne med at med nummer tre kan det ta lengre tid enn med nummer en? Synes kanskje det høres litt rart ut, i alle fall når det gjelder pressriene, man har jo gjort det før?
Håper på svar med dine erfaringer! Hilsen en som nettopp har begynt å tenke litt på fødsel (er i uke 36 nå..)

SVAR:
Hei,
Ja, av erfaring ser vi at når man har født litt før termin med to fødsler er det ofte at det skjer igjen. Selvsagt ingen regel uten unntak. Jeg ville nok vært litt forberedt på det. Ha «reisevesken» din klar fra uke 37.
Når vi sier at nummer tre kan være en luring er det med erfaring at man som 3. gangs fødende ofte tror at fødselen er i gang, så er det falsk alarm. Dette kan vi oppleve et par ganger før man har fødselsrier. Så tror man at med nummer tre - at det skal gå så mye fortere, men det skjer ikke alltid. Det vi erfarer er at det kan ta litt lenger tid «å komme» i gang med fødselen, men når den er i gang tar det ikke lengre tid. Pressriene går lettere, slik som du sier så har det passert to barn gjennom fødselskanalen før.
Lykke til med resten av svangerskapet ditt. Gled deg til fødselen din som helt sikkert blir flott.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM