Spørsmål til jordmor:
Jeg er gravid og skal på ferie til Spania. Vil fly i uke 9 og 10, kommer og til å reise på jobb tur i uke 11, vil fly frem og tilbake samme dag. Vil det å fly utsette meg for en større sjangse for å abortere ? Det å fly så pass mye i en kort periode, vil jeg måtte regne med at det går "gale"? Gleder meg til ferie, men gruer meg og veldig pga dette.

Svar:
Man kan aldri garantere at alt skal gå bra i et svangerskap, derfor sier vi at vi skal ta hensyn både når det gjelder kost, reiser, levesett mm. Vi kan ikke slutte og "leve" selv om man er gravid. Det er ikke større sjanse for at du skal abortere selv om du skal ut og fly i disse ukene. Dersom du gruer deg så bør du kanskje ikke gjøre det, men man må også ta sjanser. Dette er ditt valg.