SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg er nyinnflyttet i ny landsdel med min samboer som opprinnelig kommer herfra. Vi har tatt over hans familiegård, og jeg er fulltids jobbsøker. Jeg er 12 uker på vei straks etter vellykket IVF forsøk i november. Jeg lurer litt på hvilken oppfølging jeg skal velge og hvilke ordninger som fins for gravide og mødre. Jeg kunne veldig gjerne ha tenkt meg å møte andre som er i samme situasjon (gravide) i et trygt miljø. Min lege anbefaler meg ikke jordmorstyrt oppfølging i svangerskapet da jeg har ting som må følges tett opp med lege (lavt stoffskifte bl.a.). Samtidig tenker jeg jo at det kan være bra å ha jordmorstyrt oppfølging også ...? Jeg tenker også at det kan være en mulighet, som sagt å møte andre i samme situasjon. Kjempetakknemlig for svar.

SVAR:
Hei,
Så hyggelig. Gratulerer med graviditet. Det nye « lille» samfunnet du har flyttet til vil nok være overlykkelig å få en ny tilflyttet familie til sin kommune.
Det er ingen motsetninger for at du skal kunne velge jordmor oppfølging og samtidig kunne gå til gynekologen din. Tvert imot så vil det gi deg trygghet og ro, og oppfølging når som helst når du trenger det.
Det vil være veldig bra for deg å kunne gå til jordmor på helsestasjon i den nye kommunen din. Da vil du kunne møte « sambygdinger» som er i samme situasjon som deg. Jordmor på helsestasjon vil antagelig også
arrangere svangerskapskurs som også vil gi deg og mannen din anledning til å møte andre fremtidige foreldre.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam