Spørsmål til jordmor:
Hei. Nyere forskning hevder at matvarer som gir mor luft i magen går ikke over i morsmelken. Luft passerer ikke fra tarm til blodbanen og diffunderer over i melken! Du anbefaler at barn sover på eget rom og at barnet skal finne roen selv, håper du ikke mener nyfødte. Samsoving frarådes IKKE lenger. De trenger nærhet og trygghet.

SVAR:
Takk for kommentarer. Flott med tilbakemeldinger.Forskning kan leses mange steder og fint er det at det stadig kommer nye resultat. Av erfaring og ved forskning har flere erfart, at enkelte matvarer som mor har spist har gitt barn luftproblemer i tarmen. Det er ikke selve luften som går over i morsmelken. Så du har rett i det du skriver.Det er viktig å nevne at ikke alle reagerer på de samme tingene, så alle mødre med problemer bør prøve seg frem. Mengden av matvarene og drikke spiller også en vis rolle. Så var det dette med søvn, som det er skrevet så mye om. Der foreldrene er slitene og sover dårlig, p.g.a. at barnet er mye våken,bør barnet prøve å ligge på eget rom. Hvert tilfelle må vurderes, og det er ikke noen fasitsvar på dette emnet. Samsoving kan være det beste for mange barn en periode. Nærhet og trygghet bør gis hele døgnet.