Spørsmål til jordmor:
Gutten vår på 8mnd ble ganske kraftig forkjølet i julen med lett feber, så gikk det over i en hoste som har vedvart selvom han er frisk. Han hoster en del på dagen, men mest blir jeg liggende våken og høre på den bjeffende hostingen hans som plager han hele natten igjennom.Jeg har lest litt, og syns han har veldig mange symptomer på falsk krupp, og lurer på hva man eventuelt gjør med det? Jeg mener ikke hva man gjør under et kraftig hoste-anfall, mer hvordan skal vi bli kvitt denne hostingen, evt, hvordan finner man ut om det faktisk er falsk kupp han har? Vi skal reise til Egypt på ferie en uke om 12 dager, har det noe å si? Tusen takk for en flott side som jeg stadig titter innom!

SVAR:
Det finnes falsk krupp og ekte krupp. Ekte krupp er sjelden i Norge, og betegner en difteriinfeksjon i halsen. Dette er en alvorlig infeksjon, men falsk krupp er sjelden alvorlig. Det medisinske navnet på falsk krupp er akutt laryngitt. Falsk krupp er en infeksjon som får slimhinnene i luftrøret og øvre deler av luftveien, rundt stemmebåndene, til å hovne opp. Falsk krupp kan være skremmende for både barn og voksne, men som regel går plagene over ved enkle tiltak eller behandling hos lege. Vintermånedene og tidlig på våren opptrer falsk krupp oftest. Alderen på barna er vanligvis mellom 3 måneder og 5 år. Barn under 3 år får gjerne de kraftigste symptomene. Tips til dere som skal reise påferie, er å ta en tur innom fastlegen. Der kan dere finne ut om det er virus som gir deres sønn falsk krupp, eller om det er noe annet. Om det er virus er det ikke nødvendig med antibiotika. Passiv røking og tørr luft hjemme kan øke risikoen for falsk krupp. Det er som du vet mange tiltak som kan hjelpe. Bare det å ta barnet ut i kald luft er en god start. Nb! Kle godt på barnet først. Barnet bør ligge med hodet høyt og ha det kjølig på soverommet. Kald drikke kan hjelpe. Noen barn blir bedre i fuktig, varm luft, og det håper jeg dere får i Egypt. God tur og takk for gode ord om sidene våre.