SPØRSMÅL:
Hei. Jeg er nå 16 uker og har null matlyst! Har hatt det slik i noen uker nå. Prøver selvfølgelig å få i meg noe, men da blir jeg kvalm og er mett etter 2 biter.
Jeg er 1.63 høy og veide 62kg før graviditet, 57 kg nå. Det jeg er redd for er at dette skal gå utover barnet!
I løpet av en dag får jeg kanskje i meg 1 brødskive, 1 yoghurt, en klementin (eller annen frukt) og et par biter middag.

SVAR:
Hei!
Du har vel fått vite at fosteret vokser slik det skal?
Fosteret tar nok den næringen det skal, så det er ikke noe å bekymre seg for så lenge du vokser. Når vi tar vekt på kontroll, er vi mest opptatt av når det blir for mange kilo.
Når man er gravid er det ofte opp og ned med matlysten. Kan du få i deg en smoothie, vil det gi deg en del av de vitaminene du trenger.
Ikke bruk noen form for lettprodukter, og ikke bruk kunstig sukker og andre lignende produkter.
Lykke til videre. Jeg er her om du trenger meg.
Her en oppskrift på en frokostsmoohie som kanskje kan hjelpe deg:
1 dl cultura jordbær
2 dl fruktyoghurt med skogsbær
2 dl dypfryste jordbær
½ banan
1 dl frokostblanding (4-korn)
Hell syrnet melk og yoghurt i en blender eller foodprosessor.
Tilsett dypfryste eller friske bær og banan. Har du ikke dypfryste bær, tilsett noen isbiter sammen med de friske bærene. Kjør blandingen i ca 40 sekunder, eller til alt er blandet og blitt en “smooth” drikk.
Du lager lett denne smoothien selv. På sidene til melk.no kan du beregne hvor mye du trenger av de forskjellige ingrediensene til det antallet personer du lager til.
Vennlig hilsen jordmor Ågot i BAM