Spørsmål til jordmor:
1. påkledning ute når det er varmt...altså over 20 grader. Bør hun ha tynn lue? holder det med body og tynn bukse? 2. Nå som det er så varmt er temp rundt 22 grader på soverommet når vi legger oss. Jeg har hatt dyne over henne, men hadde det holdt med et helseteppe? hun ligger i pyjamas. 3. Det ser ut som hun er litt tørr noen områder på kroppen. Skal nyfødte smøres? 4. navlestrengen har fallt av, men det ligger liksom litt igjen. Vi har ikke gjort noe med det...er det ok? eller skal det renses o.l?

SVAR:
Takk for spørsmålene. 1. Barn har som oftest for mye tøy på seg i varmen. Men trekken kan være vanskelig å beregne. Den kan skade selv om det er varmt. F.eks. med åpne vinduer, i hjemmet eller i bil. Da kan det være lurt å ha på et lett hodeplagg, så ørene ikke får trekk. Body og tynn bukse er helt greit. 2. Luft godt på barnets soverom før legging. Helseteppe kan i perioder være godt nok. Kjenn på barnets nakke/kropp og observer hvor godt barnet sover. 3. Mange barn, på et par uker har normalt noe tørr hud. Huden flasser på en måte litt av. Dette er helt normalt. Det er hud som har ligget som et lag på barnets kropp, som beskyttelse inne i mors mage i fostervann. Blir det for mye tørr hud, smør litt olje uten parfyme på enkelte områder. 4. Når navleresten er falt av, så vask forsiktig med rent vann eller rensevann uten sprit. En Q-tips kan være til god hjelp. Lykke til fremover med babyen. Kos dere masse sammen.