Spørsmål til jordmor:
Hei!Jeg er nå 35 uker på vei, og har noen spm tilknyttet resten av svangerskapet. 1. Når kan en begynne med modningsakupunktur? 2. Hvor lenge kan en fortsette å trene frem til termin?Og når anbefales det å begynne å trene igjen etter en fødsel? 3. Har hørt at når det er fullmåne er det mange fødsler, der en fødsel kan bli fremskyndet pga fullmåne? Stemmer dette? 4. Er det noe spesielt jeg bør tenke på nå frem mot fødsel??(Som for eksempel smøre meg inn med jordnøttolje nedentil) Er takknemlig for svar!

Svar:
Hei! Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Modningsakupunktur: Noen begynner i uke 38, og noen i 36. Jeg vil anbefale å starte i uke 38. Dersom du har en frisk graviditet så kan du trene så lenge du orker. Det er ofte at en må forandre treningsform fra uke 36. Å gå en lang tur hver dag er helt flott da. Noen kvinner reagerer på fullmåne, slett ikke alle. Det er en myte at det skjer flere fødsler på fullmåne. Jeg ville ikke satset på fullmåne om du ikke vet at du påvirkes av det. Dersom du gjør det så vil sikkert fødselen din starte helt av seg selv. Ja, det er lurt å smøre huden mellom endetarm og skjede (perineum) med jordnøttolje fra uke 36. En gang pr. dag. Lykke , lykke til, spør igjen om du trenger det.