Spørsmål til jordmor:
Har lest at man kan bruke jordnøtt olje for å forebygge revning. Hvor ofte og når kan man begynne med oljen ? Jeg er bekymret iht. revning, er det noe annet jeg kan gjøre før fødselen. Jeg har lest at du ikke anbefaler gravide å ta solarium, lurer på hvorfor ?

Svar:
Hei! Ja, det er bra å bruke jordnøttolje på huden mellom skjedeinngangen og endetarmen, for å prøve å forebygge "revning". Ta noen dråper med olje på fingrene og smør den inn, eller la kjæresten gjøre det for deg. Da kan du få en god opplevelse av det også, en flott avslutning på dagen! Begynn ca. fra uke 36. Det finnes også andre kremer (bl.a. kobberkrem) man kan bruke for å smøre på "mellomkjøttet",spør på evt et apotek,helsekostforretning. Jordnøttolje er supert, og er billig. Det å være vanlig aktiv vil hjelpe på at du kan få en bedre fødselsopplevelse.Ang solarium: så mener vi at man bør være tilbakeholden med det, både fordi man ikke er 100% sikker på evt skader. I forhold til graviditeten så bør man hoppe over det som ikke er 110% trygt. Når man er gravid så er man strålende vakker - blek eller brun. Fakta er at når man er gravid så får kvinner økte mengder av et hormon som gjør at man kan få mer pigmentering i huden enn ellers.I første trimester ( når alle organenne dannes), bør man helt unngå det. Ellers vil sol noen ganger ikke være skadelig.Lykke til videre!