Spørsmål til jordmor:
Hei! har en gutt på 8,5 mnd. som for første gang etter han begynte med fast føde har fått skikkelig diarè, helt vannaktig, av og til mørkegrønt. han har hatt det i to dager, og er litt slapp, men ikke veldig dårlig og får i seg en del mat og drikke. Det jeg lurer på er om diarè kan skyldes dårlig hygiene hjemme? har f.eks. dårlig samvittighet for at vi ikke alltid har vært så flinke til å desinfisere baderomsgulvet der vi har skiftet bleie og han har spist på leker som har ligget der etterpå 8har selvsagt tørket bort uhell med våtserviett, etc.). Og bordet han spiser på burde kanskje vært vasket med ren klut hver gang siden han spiser på leker og brødskalk som ligger rett på bordet..i tillegg har han spist på en leke med stivnet grøt på ..huff!.Har bare hatt så lite overskudd til å følge opp alt dette, men hvis dette kan gjøre han syk bør vi jo virkelig skjerpe oss. Han har forøvrig ligget på en benk på et kjøpesenter, så det kan evt. hende han er smittet av bakterier derfra. HVor viktig er det egentlig å desinfisere leker osv. i denen alderen og kan barn lett bli syke av matbakterier, bakterier fra avføring? Han liker også å spise på sinksalven, som jeg prøver å holde han unna og vaske... På forhånd takk for svar og en god side:-) Hilsen en ikke-ryddig mamma

SVAR:
Hei! Det viktigste er å ha normal hygiene i hjemmet. Barn tåler mer av bakterier hjemme enn ute. Barn lever i et samfunn med mange utfordringer. Selvølgelig er små barn mer utsatt for infeksjoner enn foreldrene, men vi må ikke overdrive faren. Et tips er å vaske lekene litt ekstra en gang i uke. Dette kan være viktig ved f.eks. deling av leker med andre eller ved forkjølelse. Om din gutt har reagert på maten han har fått, fordi den er ny for han eller om han har fått et virus, er vanskelig å si med sikkerhet. Bruker han smokk, bør den kokes oftere. Når barn, her i landet får akutt magesyke, skyldes det vanligvis en virusinfeksjon i tarmen. Det hjelper derfor ikke å gi barnet penicillin eller et annet antibiotikum. Vi kaller det diare, når avføringen raskt blir uvanlig tyntflytende, ofte vanntynn, og med hyppige, kanskje 10 eller flere, tarmtømminger i døgnet. Det fører til at kroppen mister mye væske. Det blir dere foreldre som blir etterforskerne. Er det noe av maten han reagerer på? Husk, prøv en ny ting av gangen.