Spørsmål til jordmor:
Jeg er gravid i uke 36 med første barn. Jeg har lest at det er under svangerskapet at de største forandingene med brystene skjer, hos mange tidlig. I mitt tilfelle så har ikke noe annet hendt annet enn at brystvortene er litt ømme for berøring og dusj, og den mørke fargen har kommet. Jeg lurer da på om det er normalt at de ikke har forandret seg noe i størrelse eller annet, når jeg nå er høygravid.

Svar:
Ganske normalt.Melkekjertlene anlegges i fosterstadiet på samme måte hos begge kjønn. Hvert bryst inneholder 15 til 20 melkekjertler, hver bestående av 15 - 20 enkeltkjertler. Hver melkekjertel har sin melkegang som munner ut i brystvorten, papillen. Ved graviditet gjør hormonene progesteron og prolactin at melkekjertlene vokser og gjør seg klar til melkeproduksjonen. I forbindelse med amming produseres et hormon, oxytocin. Dette hormonet stimulerer melkekjertlene til å trekke seg sammen og presse ut melken. Brystenes størrelse har ingen betydning for produksjonsmengde. Som nevt over, har alle et bestemt antall kjertler og melkeganger. Store bryst har bare mer fettvev. Lykke til med ammingen!