Spørsmål til jordmor:
Hei! På reise i Sverige for fem dager siden begynte jeg å blø kraftig (etter 9 fullgåtte uker). Etterhvert kom det ut klumper. Jeg ble undersøkt på akutten, og legen kunne se at det var noe i livmoren, men kunne ikke si sikkert om jeg hadde hatt en abort. I dagene etterpå har jeg hatt mye vondt (ikke voldsomme smerter, men til hinder), og blødninger som holder seg i styrke - mer enn en vanlig menstruasjon. Det er også kommet flere klumper, ikke bare blod, men av organisk lilla-blå-grå karakter. Jeg tror ganske sikkert at dette er en abort, og merker at svangerskapssymptomene forsvinner. Spørsmålet mitt er hvor lenge jeg skal blø, om jeg kan være sikker på at dette er en abort (kan jeg nå leve som ikke-gravid, spise all mat etc) og når jeg kan prøve å bli gravid igjen (hva er bra for kroppen)? Lurer også på om jeg har større sjanse for en abort neste gang siden jeg har hatt en nå. Det er bestilt time for meg på sykehus her i Norge, men det tar visst tid før jeg blir kalt inn. Imens er jeg urolig og ikke i god form. Takk for gode svar før!

Svar:
Hei! Jeg synes at du ganske så snart skal oppsøke lege. Det er ikke bra at du blør så mye uten at du blir undersøkt. Det er ikke noen grunn til at du skal abortere igjen neste gang. Det som vi anbefaler er at du bør vente til etter at du har hatt en menstruasjon før du prøver å bli gravid igen. Slik at såret som er i livmoren din får grodd skikkelig.Lykke til, spør igjen om du har flere spørsmål.