Spørsmål til jordmor:
Hei, Jeg har spurt tidligere om hva jeg skulle gjøre ang smitte innvollsormer fra katten og fikk svar fra deg. Jeg har vært hos legen min og han sa at det var unødvendig å ta ormkur for meg som er gravid i uke 9 nå og heller ikke for min 1 år gammel datter. Han sa at det var svært sjelden at noen blir smittet av katter. Jeg er fremdeles bekymret og lurer på hva jeg kan gjøre med det... Kan jeg få medisinen på apotek uten resept? Hvis min datter fikk ormer vil det vises på avføringen hennes og hvordan i så fall? På forhånd takk for svar!

Svar:
Hei! Skjønner din bekymring, men legen din har nok vurdert risikoen opp mot det å ta medisin, som antagelig ikke bør gies uten symptomer.Det er jo riktig. Fordel med at hun er så liten er at dere bytter bleie på henne, og kan se henne i endetarmen ofte.
Jeg fant dette på internett:
Seksjonsoverlege Per H. Bjark
Hvordan merker man innvollsorm?
Småmark er ikke så sjelden blant barn, særlig i barnehagealderen. Det er helst kløe rundt endetarmen, og hos piker fremover mot skjeden, barna plages av. Det merkes gjerne tydelig om natten og går ut over nattesøvnen. Barna blir av og til urolige og irritable. Av og til kan det sees småmark fremme ved endetarmsåpningen. De er omtrent en cm lange og tynne som en sytråd, hvit av farge.
Den medisinen som man gir til voksne ,ikke gravide, og ikke til barn under 1 år, heter Vermox, og er på resept.Den som er uten resept, tror jeg heter Vanguin, og kan kjøpes fritt, men spør på apoteket. Dersom du begynner å klø i endetarmen må du  få noen til å sjekke deg, eller gå til legen og få det sjekket. Som sagt så er det viktig å observere før dere tar noen medisin.Jeg regner med at dere har behandlet katten!Spør igjen om jeg kan hjelpe deg med noe. Lykke til!
Nyttige tjenester
FORUM
Underholdning