Spørsmål til jordmor:
hei. jeg har en gutt på 2 år som vi måtte kjøre med på legevakten, for å så bli sendt på sykehuset. her fikk vi beskjed om at han hadde noe som kalles balanitt. hva er dette??? er dette et problem han kan bli plaget med framover? forvilet mamma

Svar:
Balanitt er en infeksjon under forhuden. Typiske symptomer ved denne tilstanden er smerter i området rundt forhuden, rød slimhud under forhuden og det kan foreligge belegg eller utflod.
Balanitis xerotica obliterans (BXO) er en spesiell form for betennelse under forhuden som ikke skyldes infeksjon. Tilstanden fremtrer som en blek fortykking av forhuden.
Balanitt er vanligst i gutteårene, men den kan finnes i alle aldre.
Hva forårsaker balanitt?
Bakterier eller sopp kan gi infeksjon og betennelse i området. Man er spesielt utsatt for denne tilstanden dersom du har trang forhud eller dårlig underlivshygiene.
Hvordan stilles diagnosen?
Diagnosen stilles på bakgrunn av de typiske symptomer som foreligger. En undersøkelse av forhuden, eventuelt etter at forhuden er trukket tilbake, gir sikker diagnose. Det er sjelden nødvendig med andre prøver eller undersøkelser.
Hvordan behandles tilstanden?
Hensikten med behandlingen er å fjerne infeksjonen og å hindre tilbakefall. Viktig å  sørge for å være påpasselig med renhold av underlivet, og man bør skylle rommet under forhuden med vann eller klorheksidin to ganger daglig i et par dager. Dersom forhuden er trang, kan man skylle ved hjelp av en plastsprøyte uten spiss. Denne får du vanligvis enkelt innenfor forhuden, selv når det er trangt.
Ved behov for medikamentell behandling vil soppdrepende krem ofte hjelpe. Du kan også bruke en antibiotikasalve (eks. Brulidin), og ved BXO kan du bruke salve med kortison. Dersom BXO ikke lar seg kurere med kortisonbehandling, kan det være aktuelt å anbefale omskjæring. Ved stadig tilbakevendende balanitt vurderes kirurgisk behandling.
Balanitt er en helt ufarlig sykdom. Tilstanden er forbigående, men den har en tendens til komme igjen.
Dette går bra. Følg disse rådene. Evt. ta kontakt med din helsesøster som er kjempeflink med dette.