Spørsmål til jordmor:
Hei, Jeg har en gutt som er 9 mdr i juli når vi skal til min hjemby på sørlandet på sommerferie. Der har vi en åpen båt som vi pleier å bruke mye. ER det greit å ta med gutten i båten hvis man kjører sakte og forsiktig? Vi vil da selvfølgelig ha redningsvest som er tilpasset hans vekt og være forsiktige. Beskytter han godt mot sol. Han er en over gjennomsnittet stor og sterk gutt. Hva tror du? Eventuelt noen råd?

SVAR:
Flott er det at du tar opp dette med barn og båt. Båtsesongen er jo nå startet og mange er avhengig av båt for å komme til sine hytter. Andre stortrives på vannet eller ved vannet. Tenk sikkerhet og bruk redningsvest eller flyteplagg selv også når du /dere har barn i båten. Selvfølgelig brukes det redningsvest på barnet, slik du skriver. Pass på at barnet har prøvd vesten, slik at den lille kan være trygg i flytende tilstand. Mange prøver utstyret i badekar med varmt vann og lett tøy. Jeg håper dere får mange gode båtturer i trygt farvann.